Granados - Goyescas Escanas Poéticas - Joop Celis

 

 

Recensie

‘Als enige Nederlander die Goyescas opnam, verdient Joop Celis grote lof. Hij speelt het werk heel eerlijk en met de juiste stijlgevoeligheid’.

Jan de Kruiff in ‘Musicalifeiten



…Celis spins out all the ornate embroidery with effortless dexterity, but ensures that the melodic strands are never burried, shifting the filigree from foreground to background via careful weighting of the fingers and precise pedalling.

…Celis leaps gracefully about the keyboard, without hesitation or fear  of hitting a wrong note, and yet without harshness. His left hand is powerful, thunderous, but never pounding.

…Wonderful pedal work all through, building mighty, rich sonority that sacrifices clarity only in service to the music’s expression…

…This is a performance for the ages, even better than Alicia de Larrocha’s legendary Decca recording.

…Celis is just as sensitive in the technically simpler Poetic Scenes...He plays these seven charming character pieces ranging from 80 seconds to 3 minutes with a sweet and loving simplicity.

…This profoundly sensuous recording is the best disc of piano music I’ve heard all year.

Stephen Wright

American Record Guide, July/Aug 2016 (Vol. 79 Issue 4, p127)

 

[…] The range of colour and the rhythmic subtlety on display in this new recording is just astonishing; indeed, Celis shapes and calibrates each of the work’s six movements with uncommon authority and skill. His dynamic shading is pure joy and the recording – engineered by Take5’s Marion Schwebel – has a glow and presence that’s just ravishing. Celis’s accounts of Escenas poéticas, the intermezzo from Granados’s opera Goyescas and El pelele are just as revelatory.  

I listened to this collection over several days, and each time Celis revealed something new; a lovely turn of phase, a twist of rhythm or a splash of colour. As if that weren’t enough there’s a profound humanity to Celis’s playing that’s deeply affecting.

Very, very distinguished playing and a fabulous recording[…]

Dan Morgan

http://www.musicweb-international.com/classrev/2016/Jan/DL_News_2016_1.htm

 

Recensiecitaten Granados-CD in het april nummer 2016 van het blad ‘Pianist’, door Marjolijn Sengers.

 

…Joop Celis kan zijn vleugel laten klinken als een verzameling klokjes, maar ook laten donderen als een berg rollende bakstenen. Alles tussen deze twee uitersten beheerst hij eveneens, wat maakt dat de uitvoering van deze fantasierijke muziek van Granados rijk aan kleur en dynamiek is.

…Celis’ techniek vormt een solide basis voor de expressiviteit die zijn spel kenmerkt. Zo overrompelend als de delen uit Goyescas , zo mijmerend speelt hij Escenas Poéticas. Celis is het type musicus waarbij virtuositeit altijd dienstbaar is aan uitdrukking, die op haar beurt weer wordt ingegeven door kennis en begrip van en een gevoelige maar ook nuchtere kijk op de partituur. De ronde , beheerste klank van de Steinway-vleugel en het transparante touché van de pianist geven deze muziek een sprankelende openheid met een hoge maar binnen de perken gehouden gevoelswaarde.

Waardering:  9

[…] His Granados is very much a Romantic. Celis emphasizes the music's inward qualities, which is a perfectly valid approach since Goyescas is all about love. The surface of the music is beautifully nuanced and polished, but without the obvious bravura that some other pianists bring to it.

[…]Predictably, in the most familiar piece Quejas o La maja y el ruiseñor (The lover and the nightingale) Celis is superb, leaving Larrocha and Ciccolini way behind in terms of tenderness and expressive point. His "nightingale" trills are absolutely immaculate; his timing of miniscule hesitations in the melody completely natural, nor does he over-romanticize the piece by stretching it out unnecessarily. It helps that Celis's instrument is so beautifully recorded, too.

[…]This recital is a major achievement. In a substantial program, Celis gives us exceptional piano playing and a strongly personal viewpoint, while BIS provides sound quality of the highest standard.

Phillip Scott, Fanfare Magazine, 25 March 2016

http://www.fanfarearchive.com/articles/atop/39_6/3962190.az_GRANADOS_Goyescas_Escenas_Poeticas.html  

[…] Joop Celis, qui fut l’élève de Paul Badura-Skoda à la Folkwang Musikhoschschule à Essen et enseigne aujourd’hui, notamment, chez nous, à l’école des arts LUCA à Louvain, nous livre une lecture poétique exquise de l’illustre suite en deux volumes dédiée au peintre de El amor y la muerte, dont Granados avait découvert les toiles ici évoquées au Prado. Mélancolique et sensuel, son piano se drape de tons chauds; basses charnues, jeu perlé dans les aigus et feutré dans le médium, rubato délicat, évanescent et sans démesure, siéent à merveille au chef-d’œuvre de Granados. La jota sur laquelle s’ouvre le cycle donne le ton: les changements de rythmes et d’éclairages qui caractérisent cette danse aragonaise du nord de l’Espagne sont admirablement rendus, imprégnant à la pièce un sentiment d’improvisation. Voici donc, pour ceux qui souhaiteraient réexplorer l’œuvre de Granados, une alternative très honorable aux versions de référence de de Larrocha.

Olivier Vrins, CrescendoMagazine, mars 2016

Son 10 – Livret 8 – Répertoire 10 – Interprétation 9

http://www.crescendo-magazine.be/2016/03/des-goyescas-hautes-en-relief/

 

[…] Aan de Nederlandse pianist Joop Celis zal het niet liggen: naar aanleiding van Granados’ honderdste sterfjaar bracht hij een verrukkelijk album uit.

Hij wekt de Spaanse volksmelodieën en dansritmes met sprankelende timing tot leven zonder ze uit te melken. De melancholische ondertoon wordt juist teder uitgelicht. Schumann klinkt door in de ‘Escenas poéticas’. En het verstilde La maja y el ruiseñor (‘het meisje en de nachtegaal’) biedt zeker troost bij liefdesverdriet.

Floris Don in NRC, 17 maart 2016

http://www.nrc.nl/next/2016/03/17/ode-aan-verdronken-componist-1602555

[…] Dès la première pièce des Goyescas, il appréhende son piano comme un orchestre par un grand geste romantique qui n'interdit pas la précision des plans, valorisée par une remarquable prise de son. Sa variété de toucher est en parfait accord avec les éclairages d'une musique jouée avec autant de verdeur rythmique que d'absence de sentimentalisme. [...] Les nuances ne sont jamais surjouées, mais personnalisées dans une œuvre qui ne laisse pourtant pas un instant de répit tant les contrastes de toutes sortes jaillissent comme un torrent. Ce récital à marquer d'une pierre blanche rejoint le sommet de la discographie [...]

(Stéphane Friédérich, Classica, mai 2016)

[…] L’enregistrement proposé par le label suédois Bis propose, outre les Goyescas, «Escenas Poéticas», «Intermezzo de la Opera Goyescas» et «El Pelele». Côté interprétation, c’est un petit miracle d’équilibre, de souffle, de poésie, de virtuosité qui s’empare des doigts experts du pianiste hollandais Joop Celis. Une telle inspiration, nous n’en n’avions guère entendue depuis Alicia de Larrocha. La musique de Granados retrouve alors l’incarnation d’une pensée plus profonde qu’elle n’y paraît.

Dans un excellent rendu sonore, ce SACD est une aubaine à écouter sans modération.


Jean-Jacques Millo
(Mis en ligne le 25/06/2016 )

http://www.parutions.com/index.php?pid=2&rid=33&srid=251&ida=933

[…] The recording by the Swedish label Bis proposes, other than the Goyescas, “Escenas Poéticas,” “Intermezzo de la Opera Goyescas,” and “El Pelele.” Insofar as the interpretation, it is a small miracle of balance, inspiration, poetry, and virtuosity that comes out of the expert fingers of the Dutch pianist Joop Celis. We haven’t heard such inspiration since Alicia de Larrocha. Granados’ music thus embodies a thoughtfulness that is deeper than appearances. In an excellent sound recording, this SACD is a godsend that should be listened to without moderation.

Jean-Jaques Millo (25/06/2016)

(Translation; Lawrence Schulman)

 

Recensiecitaat uit EPTA Piano Bulletin 2016/2

De Andalusische zon die recht je hart instraalt. Dat was de warme ervaring die ik had bij het eerste beluisteren van deze sublieme CD met pianowerken van Enrique Granados…

…Joop Celis betoont zich een ware meester in dit repertoire…

…Maar het zijn vooral zijn schitterende rubato en altijd verzorgde toucher, waar buitengewoon van te genieten valt…

…Minder noten, maar minstens zoveel verfijning en raffinement zijn te horen in de overwegend lyrische stukken uit de zevendelige serie Escenas Poéticas...

 

Christo Lelie in

EPTA Piano Bulletin 2016/2